vrijdag 13 maart 2015

Nederlandse tv-markt naar 7,76 mln aansluitingen in 2014 - Telecompaper

De Nederlandse tv-markt is in het vierde kwartaal van 2014 met 20.000 aansluitingen gegroeid tot 7,seventy six miljoen. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van onderzoeksbureau Telecompaper over de Nederlandse television-markt. Consumenten tv-diensten waren in het vierde kwartaal goed voor een omzet van bijna 410 miljoen euro, nipt meer dan in het voorgaande kwartaal.

Het aantal analoge aansluitingen blijft dalen, maar de groei in het aantal digitale aansluitingen changed into voldoende om deze afname te compenseren. Het merendeel van de groei in het aantal digitale aansluitingen kwam voor rekening van IPTV by means of DSL- of glasvezelaanbieders. De kabelaanbieders zagen veel minder groei in het aantal digitale aansluitingen in q4. 

Bijna ninety procent van de huishoudens met een television-abonnement heeft nu een digitale aansluiting. Kabel is nog altijd de meest gebruikte technologie om television door te geven, met 54 procent marktaandeel in aantal aansluitingen. Wel neemt het aandeel af ten gunste van het steeds breder toegankelijke aanbod van television-diensten by way of IPTV over DSL en glasvezel. DSL is nu goed voor 17 procent van alle digitale aansluitingen en glasvezel voor bijna eleven procent.

Het gecombineerde marktaandeel van Ziggo en UPC, sinds kort gefuseerd tot een kabelaanbieder met landelijke dekking, komt eind q4 van 2014 uit op bijna fifty four procent van de tv-markt. Daarvan is bijna 34 procent afkomstig van Ziggo-klanten en 20 procent van UPC-klanten. KPN is tweede op de markt voor television-diensten met een marktaandeel van bijna 27 procent. 

Marktaandelen van Nederlandse tv aanbieders

De verhoudingen als het gaat om digitale aansluitingen zijn redelijk vergelijkbaar, met iets ander marktaandelen: 29,5 procent voor KPN en 49 procent voor de combinatie Ziggo/UPC. Hier is 33 procent afkomstig van Ziggo en 16 procent van UPC. 

Telecompaper verwacht at het aantal tv-abonnementen redelijk stabiel blijft tot 2019, aangezien de penetratie van television-aansluitingen in huishoudens al vrijwel a hundred procent is. Steeds minder huishoudens nemen een tweede television-abonnement, er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van de mogelijkheid om are living en streaming video te kijken op capsules, laptop's en andere apparaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten