donderdag 19 maart 2015

ACM: glasvezelaanbieders moeten duidelijker zijn over FTTH - Telecompaper

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aanbieders van glasvezeldiensten er in een short op gewezen dat zij hun informatie aan consumenten moeten verbeteren en hun contracten moeten verduidelijken. Het contract moet in ieder geval een concrete leveringstermijn bevatten. ACM verwacht dat de aanbieders hun voorwaarden op de genoemde punten aanpassen. De toezichthouder stelt verder investeringen in en concurrentie op onder meer glasvezelnetwerken aan te moedigen. Dit leidt tot meer keuze en de ontwikkeling van nieuwe diensten voor consumenten.

De short van de ACM, die naar achttien serviceproviders is verstuurd, volgt op een onderzoek van de toezichthouder naar vorm en inhoud van contracten die glasvezelaanbieders hun klanten aanbieden en de wijze waarop zij hun klanten informeren over zaken zoals breedbandsnelheden. Het onderzoek werd in gang gezet na een aantal klachten van consumenten en berichtgeving in media over genoemde onderwerpen.

Het viel de ACM naar eigen zeggen op dat niet alle contracten voldeden aan de regels. Zo is in gebieden waar guys van plan is glasvezel uit te rollen, de datum van de concrete oplevering vaak onzeker. Aanbieders moeten eerst een bepaalde hoeveelheid afnemers werven voordat de uitrol van het glasvezelnetwerk daadwerkelijk wordt gestart (zo hanteert Reggefiber een ondergrens van 30 procent bij vraagbundeling). Consumenten die in deze fase een contract afsluiten, weten vaak lange tijd niet zeker óf en zo ja, wanneer zij over glasvezel zullen beschikken.

De ACM is zich ervan bewust dat het in vraagbundelingsgebieden voor de aanbieder van glasvezeldiensten niet altijd eenvoudig is om met zekerheid de verwachte levering van de glasvezeldienst te bepalen. Toch dient het contract voor de levering van een glasvezeldienst een concrete leverdatum te bevatten. ACM eist in zijn quick daarom dat aan de onduidelijke informatievoorziening een einde komt en dat consumenten weten waar zij aan toe zijn op het moment dat zij een contract tekenen. De toezichthouder wil dat aanbieders de consumenten die een contract afsluiten voor de levering van glasvezeldiensten goed informeren over de voorwaarden waaronder zij het contract aangaan.

Aanbieders moeten die consumenten in aanloop naar de concrete levering beter informeren over de voortgang van de aanleg van het glasvezelnetwerk. Mocht de afgesproken leveringstermijn niet worden gehaald, dan moet de aanbieder de nieuwe termijn tijdig melden, zo stelt de ACM. De consument heeft dan de mogelijkheid het contract te ontbinden. Aanbieders moeten verder in overleg gaan met de partij die glasvezelnetwerken aanlegt over het aanscherpen van afspraken.

by the use of meldingen bij ConsuWijzer gaat de ACM de komende tijd monitoren of aanbieders aan consumenten de vereiste duidelijkheid bieden. okaywijst de ACM de aangeschreven aanbieders erop dat met ingang van 13 juni 2014 een aantal regels gaat veranderen door de implementatie van de nieuwe Europese Consumentenrichtlijn. Te zijner tijd komt de ACM terug op de praktische consequenties van deze richtlijn.

alrightop gebieden zoals colportage (aan de deur werven van klanten) wordt niet altijd aan de wettelijke vereisten (zoals acht dagen bedenktijd) voldaan. Hetzelfde geldt voor telemarketing en on-line verkoop, dat moet voldoen aan de vereisten op het gebied van verkoop op afstand.

ACM noemt geen aanbieders met naam in de quick. Vodafone paste in maart 2013 na kritiek van de Consumentenbond en consumentenprogramma Kassa! zijn verkoopmethoden voor diensten over glasvezel by means of onder meer colportage aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten