zaterdag 13 juni 2015

Glasvezel, algen en vleesetende planten - Emmen.nu

Emmen - De studenten van Stenden, ze kwamen en ze gingen. Sommigen hebben al een hele carrière opgebouwd, anderen staan aan het begin van hun loopbaan. Startpositie Stenden: Sander Fokkes, afgestudeerd in 2013.

Hij deed zijn stage en zijn afstudeeronderzoek bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor het Onderzoek der Zee (NIOZ) op Texel.Hij onderzocht de interactie tussen algen en virussen. Dat zit (ongeveer) zo: hotter zeewater, meer virussen, minder algen, minder kreeftjes, minder voer voor de vissen. Op de campus op Texel deed hij twee waarnemingen: hij had remaining van vliegen en hij had geen kamerplanten. Vleesetende planten leken de oplossing voor beide problemen. Een passie changed into geboren. Hij heeft nu meer dan 500 vleesetende planten, waaronder soorten die wereldwijd nog geen vijftien keer in het wild zijn aangetroffen. Oh ja, hij heeft alrightgewoon een vriendin, maar die heeft dan all rightweer een bijzondere naam: Marnejaeike. Wij spreken met Sander Fokkes (Emmen, 1989), in 2013 afgestudeerd in lifestyles Science.

Wat voor werk doe je?Ik ben begonnen met een zwangerschapsvervanging bij Spark Holland. by means of een tip van een oud-docent kreeg ik een onderzoeks baan bij een task van het Overijsselse Tech For Future, in samenwerking met Saxion Hogeschool en het bedrijf Future Pipe Industries uit Hardenberg. Dat bedrijf maakt glasvezelversterkte plastic buizen voor onder meer kernreactoren en de chemische industrie. In het mission onderzoeken wij de veroudering van de glasvezelcoating. Ik ben projectleider.

Wat maakt je werk leuk?Mijn baan is uitdagend en gevarieerd. Van fundamenteel chemisch onderzoek tot programmeren, en van projectmanagement tot contacten op de werkvloer. Ik moet veel communiceren.

Wat verdien je?Als ik mijn vrienden zo beluister, verdien ik voor een hbo'er iets bovengemiddeld.

Hoe kijk je terug op je studie op Stenden?Met veel genoegen. Ik heb de ongedwongen sfeer op Stenden gewaardeerd. De opleiding life Science combineert breedte en diepgang.

Hoe zie je de toekomst?Ik woon nu nog in Emmen, maar ik ben op zoek naar woonruimte in mijn geboorteplaats Hoogeveen. Wat het werk betreft, na het subsidieproject heb ik uitzicht op een baan bij Future Pipes Industries. Ik wil in ieder geval altijd het contact met de mensen en de techniek houden. Met het toepassen van de kennis die ik heb opgedaan, hoop ik de wereld een beetje mooier te maken.

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten