vrijdag 19 juni 2015

'Er is nog een hele markt voor ons te winnen' - Financieele Dagblad (Registratie)

De afgelopen weken waren hectisch voor de topman van glasvezelbedrijf Eurofiber. Terwijl zijn grootste aandeelhouder, de Britse investeringsmaatschappij Doughty Hanson, op het punt stond om de onderneming te verkopen aan het Frans-Britse Antin, onderhandelde Alex Goldblum zelf over een belangrijke overname in België.

Alex Goldblum

Rob Voss

De deal bij de zuiderburen changed into een belangrijke testcase of Antin bereid is om de ambitieuze groeiplannen van Eurofiber te ondersteunen. De nieuwe eigenaar turned into wel iets gewend als investeerder in infrastructuurbedrijven, maar moest direct een investering van €33 mln accorderen. En dat terwijl er al €875 mln changed into neergeteld voor de overname van geheel Eurofiber. 'Antin kon gelukkig snel schakelen', vertelt Goldblum een maand na de entree van zijn nieuwe eigenaar. 'Dat geeft alrightvertrouwen richting de toekomst.'

Gedenkwaardig

De overname van Eurofiber turned into in meerdere opzichten gedenkwaardig. De Britse meerderheidsaandeelhouder Doughty Hanson stapte na amper drie jaar alweer uit de onderneming uit Maarssen. Met de verkoop werd een jaarlijks rendement van 35% gerealiseerd.

Sommige marktvolgers fronsten hun wenkbrauwen over de overnamesom. Antin betaalde liefst dertien keer het brutobedrijfsresultaat van €67 mln. Maar volgens Goldblum is deze 'numerous' niet heel ongebruikelijk, vergeleken met de waarderingen van soortgelijke (Amerikaanse) spelers als Level3 en Zayo.

Afscheid

De verkoop markeerde bovenal het afscheid van de Twentse bouwondernemer Dik Wessels van de Nederlandse glasvezelmarkt. Sinds 2006 was zijn investeringsvehikel Reggeborgh aandeelhouder van Eurofiber. Eerder had Reggeborgh al een ander glasvezelbedrijf, Reggefiber, verkocht aan KPN.

Reggeborgh turned into van belangrijke invloed op de ontwikkeling van Eurofiber, zo blikt Goldblum terug. 'Reggeborgh investeerde mee in de aanleg van ons glasvezelnetwerk en heeft ons in de beginjaren very wellaan bankfinanciering geholpen.'

Volwassenheid

In de eerste jaren changed into Wessels alrightpersoonlijk betrokken bij Eurofiber. Daarna nam zijn schoonzoon Henry Holterman het stokje over. Goldblum zal binnenkort tijdens een etentje met vertegenwoordigers van Reggeborgh heugelijk stilstaan bij de transactie met Antin.

Goldblum, die eind mei zijn veertigste verjaardag vierde, verwacht dat Eurofiber onder de nieuwe eigenaar een 'volgend niveau van volwassenheid' zal bereiken. 'Antin heeft een andere 'sweet spot' dan Doughty Hanson. Het is een echt infrastructuurfonds dat vijf tot zeven jaar aandeelhouder blijft, ik denk meer richting de zeven jaar. Dat geeft rust binnen ons bedrijf, maar very wellrichting onze klanten.'

Geduchte concurrent

Eurofiber is in vijftien jaar uitgegroeid tot een geduchte concurrent van KPN. Het bedrijf richt zich volledig op de zakelijke markt en biedt in tegenstelling tot andere glasvezelaanbieders geen eigen diensten aan. Het gaat alleen om de verbinding. Typische producten zijn daarbij darkish fiber (een passieve verbinding), ethernet (voor bijvoorbeeld internettelefonie) en dwdm (geschikt voor cloud computing). Andere partijen kunnen hier hun diensten op aanbieden.

Met het aansluiten van bedrijfslocaties en zorg- en onderwijsinstellingen heeft Eurofiber inmiddels een marktaandeel van 25%. Het bedrijf met een omvang van slechts 230 werknemers groeit tougher dan de concurrentie. Afgelopen jaar nam de omzet met 36% toe naar €129 mln, terwijl de markt volgens Goldblum een groei van 10% liet zien.

Buitenland

Eurofiber zet in toenemende mate in op andere toepassingen van glasvezel, zoals het faciliteren van de bediening van bruggen of elektriciteitsnetwerken op afstand. Daarnaast mikt de onderneming op expansie in het buitenland. In België became ze al actief, dankzij de overname van B-Telecom is hier recentelijk landelijke dekking gerealiseerd. In Nederland ligt er nu een glasvezelnetwerk van 18.000 kilometer, in België kan Eurofiber beschikken over 7500 kilometer.

'Je moet de overname van B-Telecom zien als een start', aldus Goldblum. 'We zijn nu aan het kijken wat de volgende logische stap kan zijn. Dan kan het gaan om uitbreiding naar Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Belangrijk daarbij is dat wij onze klanten zullen volgen. Maar het is nu eerst zaak om de overgenomen activiteiten goed te integreren.'

Agressiever

Goldblum wil de indruk wegnemen dat Eurofiber in Nederland is uitgegroeid. De komende jaren moet het marktaandeel met het aansluiten van bedrijfslocaties en zorg- en onderwijsinstellingen omhoog naar 30%. 'Daarnaast geldt dat we in Nederland nog maar op de helft zijn qua glasvezelpenetratie. Er is voor ons nog een hele markt te winnen. We hoeven dus niet per se naar het buitenland.'

Dankzij de entree van het rijkere Antin kan Eurofiber zich agressiever gaan opstellen, erkent Goldblum. Maar dit betekent niet een ontketening van een prijzenslag in zijn strijd met KPN en Tele2. 'Wij houden er niet van om glasvezel te pushen. Als de klant niet overtuigd is dat hij het nodig heeft, dan gaan wij er niet op aandringen. Eurofiber heeft een vraaggedreven mannequin. Als een klant overstapt op prijs, dan gaat hij very wellweer weg op prijs.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten